Wednesday 3 August 2011

LANDASKAN PERASAAN KITA PADA 1 CINTA

"Yakinlah, suburnya keimanan, teguhnya kepercayaan dan tulusnya kehambaan adalah kerana wujudnya CINTA". 


CINTA... satu perkataan yang terlalu diagungkan pada masa kini. sebut saja cinta, semestinya akan terbayang sepasang kekasih yang sedang dilamun cinta, tenggelam dalam perasaan antara 2 insan. tapi, sedarlah semua, jangan disempitkan pemikiran hanya kerana satu perkataan azimat yang dipanggil cinta. cinta adalah satu anugerah yang dikurniakan Allah s.w.t kepada hambaNYA, bukan hanya bagi sepasang kekasih tapi kepada semua golongan. teringat bait-bait lagu nasyid yang sering dimainkan di radio, memang cukup mendalam maknanya kalau kita hayati.


"cinta itu cahaya sanubari,
kurniaan Tuhan fitrah insani,
dan di mana terciptanya cinta,
di situ rindu bermula,
cinta itu tidak pernah meminta,
tetapi memberi sepenuh rela,
rasa bahgia biarpun sengsara,
berkorban segala-gala."


tapi, janganlah sampai tergadai body. lebihkan cinta kita pada yang selayaknya dahulu, hanya ALLAH s.w.t menjadi landasan cinta kita pada segala-galanya.



Ingatlah sabda Rasulullah S.A.W:
"Tidak sempurna iman seseorang itu sehinggalah dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia  mengasihi dirinya sendiri."
p/s: mungkin apa yang terjadi pada aku ada hikmahnya... walaupun perasaan cinta yang ada dalam diri aku, hanya sekadar terpendam dalam hati aku saja, tapi aku yakin cinta Allah lebih agung dan adil. hanya dia tahu apa yang terbaik bagi hamba-hambaNYA. Cinta yang tak berbalas, menjadikan aku ikhlas dengan perasaan aku, teguh pada cinta yang satu, walaupun belum pasti itulah tulang rusukku. Menjadi penghalang kepada perkara yang melalaikan. Teguh berpegang pada satu prinsip, Yakin dengan ketentuan ALLAH. 

No comments:

Post a Comment